Descarca gratuit aplicatia Job360 pentru smartphone-ul tau.
Acest site este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013
Nu ai cont de candidat? Creează cont!
Nu ai cont de companie? Creează cont!
Strângerea de mână a unui candidat poate fi crucială la un interviu de angajare. Dar un test de personalitate poate spune companiei recrutoare ce se află în spatele acestei strângeri de mână. Companiile utilizează teste de personalitate pentru a evalua candidații care au aplicat pentru un job: conștiinciozitate, extroversie, adaptabilitate sau alte caracteristici care pot fi utile în crearea unei echipe profesionale de succes sau, alternativ, să deraieze una.
Întrebarile într-un proces de recrutare sunt rareori directe, simple si deschise, iar răspunsurile sunt oferite în consecință. De aceea se simte nevoia implicării psihologiei în procesul de recrutare. Candidații pot încerca să dea răspunsuri pe care ei cred că recrutorul vrea să le audă, și nu sunt înclinați să își recunoască slăbiciuni sau defecte de caracter sau de comportament.
Pentru a vă familiariza cu modul în care aceste teste funcționează, iată niște exemple (didactice) de întrebări similare celor din testele de personalitate, ce încearcă psihologii să afle prin întrebarea respectivă, și modul în care ar putea fi interpretată gama de răspunsuri posibile.
1. La televizor, prefer de obicei vizionarea unui film de acțiune decât un program despre artă.
a) de multe ori
b)?
c) rar
“Această întrebare abordează preferința candidatului pentru logică versus sentimente și intuiție”, spune Ralph A. Mortensen, Psiholog Sef al Institute for Personality and Ability Testing. “Cineva care optează pentru un film de acțiune este mai orientat către fapte, o trăsătură importantă pentru locurile de muncă analitice. Cei care raspund "rar" pot avea o personalitate creativă. În cazul în care se alege semnul întrebării (b), nu aveți relevate prea multe despre candidat: poate că are în mod egal preferințele enumerate mai sus sau poate că pur și simplu nu este sigur pe el.
2. Adevărat sau fals: Oamenii așteaptă adesea prea mult de la mine.
Această întrebare, luată din California Psychological Inventory, indică "fluența conceptuală" a candidatului sau abilitatea sa de a înțelege concepte complexe, conform dr. Rich Thompson, Director de cercetare la CPP Inc. Cine răspunde "Adevărat" poate fi ușor copleșit și poate fi un semnal că respectivul candidat nu crede în propriul său talent.
3. Adevărat sau fals: Îmi plac petrecerile și evenimentele sociale.
Un răspuns "Adevărat" este un semn pozitiv pe scala "sociabilitate", ceea ce indică o personalitate prietenoasă și social încrezătoare. Dar este un minus pentru "independență". Ar putea însemna "imi place sa fiu parte a unei mulțimi", conform aceluiași dr. Thompson. Și dacă îți place să fii parte a unei mulțimi, probabil vei avea tendința să urmezi mulțimea.
4. Adevărat sau fals: Eu fac multe lucruri mai bine decât aproape oricine altcineva pe care îl cunosc.
“Răspunsul "Adevărat" la această întrebare ar putea indica încredere sau aroganță, în timp ce un răspuns "Fals", poate fi semn de umilință sau nesiguranță”, spune Dr. Jarrett Shalhoop, Senior Consultant la Hogan Assessment Systems.
5. Adevărat sau fals: Nu mă deranjează să mi se spună ce să fac.
“Candidatul care a răspuns "Adevărat" poate primi bine ordinele, sau la modul extrem, poate fi incapabil de acțiune independentă. Un răspuns "Fals" sugerează autonomie, sau ar putea indica faptul ca respectivul candidat este dificil de condus”, spune Dr. Shalhoop.
6. Răspundeți la următoarea afirmație cu un scor pe o scală de la unu la cinci, în funcție de cât este de adevărată (5) sau falsă (1) afirmația: "Mă simt incomod atunci când primesc laude."
Această afirmație măsoară gradul de smerenie și de mândrie, foarte important în identificarea agenților de vânzări de succes și încrezători în sine înșiși. “Mândria este importantă, dar smerenia este mai apreciată în medii academice sau religioase”, spune Dr. Pierce J. Howard, Director de cercetare-dezvoltare la Center for Applied Cognitive Studies. "Strălucirea, lustrul și farmecul excesiv nu vor însemna prea mult pentru acest tip de audiență", spune Dr. Howard.
Peste 46000 candidati au facut testul 3Angle si 80,2% din primii 704 respondenti s-au recunoscut cu o nota intre 8 si 10 pe o scara 1-10, cf studiului Marketizator.com.