Descarca gratuit aplicatia Job360 pentru smartphone-ul tau.
Acest site este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013
Nu ai cont de candidat? Creează cont!
Nu ai cont de companie? Creează cont!
Proaspăt instalat, noul Director General observă compania timp de 30 de zile. Una dintre concluziile sale la sfârșitul perioadei de observație: cultura corporatistă este proastă și trebuie înnoită. Echipa ta de HR este desemnată să conducă acest efort și să determine producerea schimbării.
Ce oportunitate! Și ce oportunitate pentru un dezastru…
Desigur, dacă crearea sau repararea unei culturi corporatiste care să ofere satisfacție unui angajat ar fi fost ușoare, toată lumea ar fi facut-o. Este greu și necesită angajamentul conducerii superioare și al profesioniștilor de HR, care pot face mai mult decât procesarea operațiunilor curente sau planificarea următorului picnic al companiei.
Ce aptitudini îi sunt necesare unui profesionist de HR pentru a-și ajuta compania să implementeze o cultură pozitivă, orientată spre performanță?
1. Abilitatea de a face lobby. Chiar și cu sprijinul conducerii superioare, pentru a crea o cultură care să ofere o experiență pozitivă unui angajat, un profesionist de HR responsabil pentru punerea acesteia în aplicare se va lovi de un grup de manageri care vor rezista schimbării. Nu este ceva cu care managerii să fie obișnuiți și pentru mulți dintre ei se va simți ca o pierdere a controlului.
De aceea abilitățile de lobby sunt atât de importante pentru profesionistul de HR care asistă implementarea acestei culturi pozitive. Profesionistul de HR trebuie să aibă toate caracteristicile unui politician eficient: capacitatea de a împărtăși viziunea, fie și prin mesaj, negocierea de oferte care să favorizeze progresul implementarii și, atunci când este necesar, să știe să acționeze fără milă pârghiile de care dispune impotriva managerilor care rezistă.
Scopul abilității de a face lobby este foarte clar. Mesajul misiunii corporației creat pentru a introduce o nouă cultură nu contează. În cazul în care managerii nu “cumpără” acest mesaj în încercarea de a se constitui chiar ei într-o parte a schimbării, efortul va fi făcut numai din buze. La urma urmei, managerii sunt cei pe care angajații îi vor întreba "Dar tu ce crezi?" în legătură cu noua conducere a companiei, încercarea de a fi schimbată cultura, încercarea de comunicare etc.
În cazul în care managerul nu este o parte a schimbării, va face eforturi cinice pentru a onora noua cultură în fașă. Un bun profesionist de HR știe când să bată pe spate un manager aflat în deriva pentru a-l încuraja să se alinieze programului, dar tot el știe, de asemenea, și când trebuie sa tragă un șut în fund.
2. Mentalitatea unui super-agent. Schimbarea unei culturi slabe presupune centrarea strategiei companiei pe angajat. Asta înseamnă că profesionistul de HR trebuie sa iși perceapa propria sa activitate din perspectiva care transformă angajatul în clientul său, similar cu un agent de la Hollywood sau din sportul profesionist.
"Ce pot face eu astăzi pentru a avansa cariera clientului meu (angajatul)?" Este întrebarea pe care profesioniștii de resurse umane ar trebui să si-o puna în fiecare zi. Livrarea din acest punct de vedere necesită abilitatea de a face lobby, menționată anterior, precum și capacitatea de a vinde și de a combate, pe care le vom discuta în continuare. Gandește-te la Jerry McGuire sau la la Ari Gold din serialul Anturaj.
3. Abilitatea de a vinde. Dacă ai de gând să fii un agent al schimbării ca profesionist de HR ar fi bine să înțelegi cum să folosești instrumentele necesare pentru a-ți vinde “produsul” bazei de angajați. Acest lucru implică utilizarea tuturor tipurilor de instrumente (social media, video, printuri, diferite tipuri de strategii de promovare) pentru a-ți promova in mod agresiv talentul, atât pe plan intern, cât și extern, fără nicio teamă sau jenă.
Profesioniștii de resurse umane din companii cu culturi mari ar putea migra cu ușurință în rolul de manager de marketing sau chiar de director de marketing pentru linia de activitate curentă. Acesta este cel mai mare compliment pe care îl putem aduce unui profesionist de resurse umane.
Dacă ai de gând să utilizezi instrumentele, trebuie să fii în măsură să generezi și conținut. Instrumentele sunt pentru distribuție. Conținutul este însă gândire originală. Profesioniștii de HR care contribuie la culturile corporatiste mari au capacitatea de a scrie, vorbi și chiar asculta într-un mod care să le permită să creeze conținut care să consolideze acea cultură.
Crearea de conținut și a ști cum să folosești instrumentele necesare pentru a răspândi cuvântul sunt semnele distinctive ale unui profesionist de resurse umane, care sunt esențiale pentru o cultură cu adevărat mare. Rezultatul? Capacitatea de a atrage și reține talente importante, dar și de a fideliza angajații în general.
Un cuvânt de precauție în ceea ce privește vânzarea: cei mai buni profesioniști de HR înțeleg de asemenea autenticitatea. Ei nu vor vinde lucruri care nu sunt adevărate sau care “țin apa” doar 99%, deoarece ei știu că vor genera efecte adverse sau chiar inverse. Angajații pot simți minciuna în mesajele interne și externe. În acest spirit, adevărații vânzători dintre profesioniștii HR nu vor întinde niciodată coarda cu mesajul lor.
4. Capacitatea de a combate. Ia ghici!? În timp ce încerci să creezi și să intreții o cultură cu adevărat mare, vor exista oameni care vor dori să te deraieze, fie în mod voit, fie inconștient. Indiferent de ceea ce îl animă în interior, jobul profesionistului de HR este să se confrunte cu cei care împiedică progresul.
Un mix de competențe este necesar în acest domeniu, începând cu capacitatea de a observa și de a nu se teme de un conflict și de dialogul care va urma, continuând cu abilitatea de a-i convinge pe recalcitranți cu tact, însă ferm, pentru a obține în final ceea ce profesionistul de HR are nevoie.
Ei bine, cum stă echipa ta la cele de mai sus?
Pregatește-te! La un moment dat vei fi așteptat să livrezi toate aceste patru abilități în mod regulat, la pachet cu jobul tău obișnuit.
Articol pe site-ul job360.ro, site-ul proiectului ”Fii profesionist!” finanțat prin FSE prin Programul Operațional Sectorial Resurse Umane 2008-2013.
Traducere și adaptare, job360.ro
Sursa: Four HR Skills Critical in Turning Around a Crappy Culture by Kris Dunn, Chief Human Resources Officer at Kinetix