Descarca gratuit aplicatia Job360 pentru smartphone-ul tau.
Acest site este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013
Nu ai cont de candidat? Creează cont!
Nu ai cont de companie? Creează cont!
Zilele trecute am citit un articol care mi-a atras atenția: "Opt din zece români dispreţuiesc bucătarii, croitorii şi frizerii".
Citind articolul m-am gândit cât de important este să muncești cu pasiune, cu drag, să iți pui în fiecare zi toată imaginația și energia în ceea ce faci. Eu admir oamenii din servicii care își fac cu demnitate, talent și devotament meseria. Că sunt cameriste, barmani, chelneri, însoțitori de bord, bucătari, etc.
Nu știu câți dintre voi ați urmărit cu atenție munca văzută și nevăzută a acestor “artiști”. Poate vă întrebați de ce am folosit denumirea de „artist”. Poate că unii dintre voi își aduc aminte de lebedele sau trandafirii din prosop pe care cameristele le realizeaza în camerele de hotel sau de sculpturile din pepeni pe care bucătarii obișnuiesc să le expună la restaurant. Sau poate de chelnerul care aduce o tavă cu 12 halbe de bere reci ca gheața, care nu necesită doar forță, dar și abilitate și umor pentru a se strecura printre clienții cheflii, dar pretențioși, care se mișcă în toate direcțiile aleator. Putem vorbi și de partea nevazută, de orele întregi la locul de muncă pentru a găsi rețeta perfectă pentru sorbetul de măcriș și montarea aperitivului complex cu somon și avocado, cu ornament înalt de frunze de ceapă olandeză sau poate a unui desert delicat cu un ornament de trandafir de ciocolată.
Cine lucrează în servicii ar trebui să știe de la început că va trebui să intre în groapa cu lei a clienților care, nu sunt doar amabili, înțelegători și drăguți, ci, adesea, sunt exigenți, obraznici sau aroganți. Cu profesionalism, argumente, diplomație și iscusința, am văzut cum de multe ori personalul poate pune la punct un client dificil.
Ideea principală la care am ținut să ajung este vocația. Nu aș recomanda nimănui să înceapă o carieră în servicii dacă nu simte pasiune și nu acceptă cu demnitate postura în care se va afla. Am întalnit persoane care își făceau cu pasiune și grație munca, cu amuzament și plăcere, relația angajat-client, curgând natural.
Oamenii trebuie să își aleagă domeniul în care vor lucra cu mare grijă, încercând să identifice acele meserii și activitați pe care le pot face cu plăcere cel mai bine și mai mult, la care ar putea să aducă îmbunătățiri și inovații. Vocația ascunsă în interiorul nostru trebuie doar descoperită și pusă în valoare. Aș merge mai departe, văzând că în unele cazuri nefericite sunt oameni care, din diverse motive nu muncesc ceea ce și-ar fi dorit. Aș susține că, pentru binele tuturor, dar mai ales al lor personal, să facă ce au de făcut cu implicare și naturalețe, până îți vor găsi locul dorit.
Am primit cu simpatie remarca nu putem fi toți manageri, cineva trebuie să lucreze și în servicii. Nimic mai adevarat! Am prieteni în multe domenii din servicii, îi respect și sunt mândru de ei. De la fiecare am învățat câte ceva.
Important este să aflăm cât mai devreme ce ne place și foarte important, ce putem face în domeniul profesional. Sunt diverse căi, de la consilierea vocațională gratuită în liceu sau facultate (sau ar trebui să fie) și, mai apoi, consilierea sau testarea vocațională în cadrul firmelor care asigură consultanță în managementul resurselor umane.
Doar să vrem! Și in rest, să ne respectăm unii pe alții...
Dan Iliescu
Prăjitura din imagine este creația Anei Consulea de la Zexe Cofeturi, Bd. Aviatorilor 65.